Wstręt / Matnia - Polański Roman

Wstręt:

Jedno słowo w tytule i blondynka w niebezpieczeństwie zapewniły filmowi Romana Polańskiego finansowanie. Pozornie „Wstręt” miał być komercyjnym thrillerem, bo „coś bardziej wyrafinowanego zniechęciłoby producentów” – wyjaśniał reżyser. W rzeczywistości uczynił ze „Wstrętu” studium szaleństwa, spektakl upadku i dekonstrukcji psychiki człowieka.

Podłożem historii są irracjonalne lęki, które towarzyszą ludziom w codziennych sytuacjach. W przypadku Carol, wyolbrzymiony do granic obłędu strach przejmuje stopniowo władzę nad jej życiem. Odsuwa ją od świata zewnętrznego, ofiarowując w zamian klaustrofobiczne mieszkanie, które stanie się miejscem zbrodni.

Matnia:

Podobno realizacja matni była koszmarem - na planie panowały ciągłe kłótnie, pogoda nie sprzyjała zdjęciom plenerowym, a metody pracy Polańskiego wzbudzały wątpliwości producentów. Realizacja przebiegała jednak ściśle według planów Polańskiego, który stworzył dokładnie taki film, jaki zamierzał. Wyczuwalne napięcie wśród aktorów nadało filmowi cech gorzkiego kryminału z wyraźną nutą absurdalnego humoru, na którym w późniejszych latach wzorowali się twórcy „Bonnie i Clyde” czy „Pulp Fiction”. Matnia wyznaczyła trajektorie losu kolejnych postaci filmów Polańskiego - początek ich historii rozpoczyna się od tytułowego Cul-de-sac, sytuacji bez wyjścia.

Dostęp do plików i niektórych części serwisu jest wyłącznie dla zalogowanych użytkowników!
Zarejestruj się w minutę TUTAJ. Całkowicie za darmo i szybko! Pamiętaj, aby podać poprawny adres mail!
Informacja
Członkowie grupy Gość nie posiadają uprawnień do komentowania tego artykułu.